Voit ehkä ihmetellä päiväkirjani Sanzibaari-nimeä. Nimi on sekamelska asioita elämästäni. Sanzibar on yksi harvoista lempinimistäni. Sen synnystä en muista kuin jatkot eräällä takapihalla Kouvolassa vuonna kypärä ja miekka. Samaisella reissulla oli mukana sisareni Tiina, joka heitteli kärrynpyöriä ja voltteja aamukasteisella nurmikolla. Tinsu (vai Tiibet...?) hei, älä suutu vaikka sen kaikille kerroinkin...! Baari taas tarkoittaa tietysti Elmon maitobaaria, joka todellakin on auki 24 tuntia vuorokaudessa. Mutta se siitä nimestä. Toivottavasti löydät myös jatkossa blogiini tsekkaamaan mitä meille kuuluu.

Viikko on alkanut seesteisesti (sana kuvaa tätä kaikkea parhaiten). Elmo nukkuu yönsä joten kuten, tosin ensimmäisen syötön jälkeen tiukasti minun vieressäni. Päiväunet ovat parantuneet huimasti. Nyt vaunuja ei tarvitse käydä vatkaamassa ihan kymmenen minuutin välein. Ehkä viilennyt ilma on tehnyt pihalla nukkumisen mukavammaksi touhuksi? Vielä viime viikolla jouduin kävelemään päivittäin maratoneja, jotta sain pojan edes hetkeksi taintumaan. No, onhan se paikallaan pötköttäminen minustakin aika tylsää... 

Perhe-elämä Rauhankadulla on muuttunut muutenkin rumbasta tangoksi, ainakin hapuilevaksi sellaiseksi. Minäkin olen alkanut ymmärtää pientä tulokasta paremmin. Silloin kuin väsyttää ei leikitä ja toisaalta kun leikityttää, ei varmasti nukuta. Olen vakaasti sitä mieltä, että kaikki alun vaikeudet johtuvat yhteisymmärryksen puutteesta ja hapuilevasta äitiydestä. Minä ainakin olin hätää kärsimässä, kun pieni poikanen yhtäkkiä tupsahti meidän talouteen. Olen vasta nyt tajunnut, että tuo pieni tyyppi on todellakin  muuttanut meille pysyvästi asumaan! Ja mikä parasta, olen siitä asiasta vain tyytyväinen...

Olen myös hiljattain ymmärtänyt, ettei äitiys viekään minulta identiteettiä, vaan se vaan moninaistuu entisestään. Minun onkin mahdollista säilyttää kaikki hassuimmat luonteenpiirteeni ja olla siitä huolimatta paras Elmon äiti. Ei kai minun tarvitse olla koko aikaa pullantuoksuinen äiti, kai sitä voi joskus haista myös moottorisahan teräketjuöljylle...?!

Toinen suuri ahaa-elämykseni on se, että olen oikeasti äitiyslomalla. Elmon hoitaminen on juttu numero yksi. Jos Elmo ei suostu nukkumaan paikallaan olevissa vaunuissa, ei minulla voi olla parempaakaan tekemistä kuin vatkata ja heijata niitä kärryjä ulkona. Siis vaatteet niskaan ja pihalle! Kaiken muun voin tehdä joskus muulloin. Elmo huutaa taas vaunuissa, pitää mennä...