Meillä on kokeiltu uudenlaisia nukkumisjärjestelyjä jo useampi yö peräkkäin. Elmon yöt alkoivat olla ihan hirvittävää hulinaa, poika oli pystyssä 45 minuutin välein ja minä tietysti silmät ristissä ympäri vuorokauden. Eräänä yönä nukahdin jopa pinnasängyn laidalle. Siinä minä retkotin rintakehästä ylöspäin pinnasängyn puolella ja loput kropasta omassa sängyssä. Mitähän ergonomiaa oppineet tästä nukkumisasennosta sanoisivat? No, joka tapauksessa päätimme Vesan kanssa, että yövouhkaamiselle pitää tulla piste. Ja minun pitää pikkuhiljaa saada unta öisin.

Vaihdoimme Vesan kanssa paikkoja niin, että Vesa nukkuu nykyään lähinnä Elmoa. Minä sain luvan olla puuttumatta yöllisiin selkkauksiin. Näin Vesa minua vannotti ensimmäisen "tassuttelu-yön" alkaessa. Ensimmäinen yö oli vielä aikamoista härdelliä, olimme kaikki kolme hereillä tuon tuosta. Olin välillä aikeissa puuttua hulinointiin, mutta maltoin kuitenkin mieleni. Ensimmäinen "maidoton" yö päättyi viideltä aamulla. Unia tosin jatkettiin vielä puoli yhdeksään, mutta kaikki samassa sängyssä. Viime yönä Elmo nukkuikin jo ihan rauhallisesti omassa sängyssä lähes koko yön aina seitsemään asti aamulla. Vasta silloin oli ensimmäinen maitohetki. Meidän oma tassuhoito ei kuitenkaan missään nimessä tarkoita sitä, että Elmon annetaan huutaa läpi yön ilman ruokaa. Maitobaari avataan heti, mikäli Elmo ei muuten sänkyynsä rauhoitu!

Tassu-hoito on saanut nimensä siitä, että vauvaa hoidetaan yöllä "tassuttelemalla". Tämä siis tarkoittaa sitä, että vauvan itkua hillitään silittelemällä ja pitämällä kättä vauvan selän tai vatsan päällä. Ja kukapa olisi parempi tassuttelija kuin isokätinen isä! Äitien on yleensä vaikeampi olla tassuttelijana, sillä vauva haistaa tarjolla olevan maidon, eikä välttämättä rauhoitu pelkkään silittelyyn. Toisaalta äidit - ainakin minä - ovat niin väsyneitä, että tassuttelu tuntuu ylivoimaisen rankalta, helpointa on vaan nostaa lapsi viereen syömään ja nukkumaan. No, tuskinpa tämäkään on meillä lopullinen tilanne, hulinointia on varmaan luvassa myös jatkossa.

Helpotus öihin tuli erittäin hyvään aikaan, sillä minä kärsin yhä useammin migreeneistä. Tänään tuli jo kolmas kohtaus viiden päivän aikana. Uskon yhä edelleen, että syyllinen on heti pääni alapuolella, hartioissa. Kävin eilen hierojalla, mutta ainakaan tämänpäiväseltä päänsäryltä se ei minua pelastanut. Kohta täytyy tarttua järeämpiin aseisiin, toisin sanoen lääkkeisiin. Buranan ja Panadolin sekoitus ei oikein tunnu näihin kipuihin auttavan...